Minggu, 07 September 2008

Seorang anggota Unit Amal meninggal

Keratong ( 5 september 2008)-Seorang angota Unit Amal Kawasan Rompin,Azizul b Zainal telah meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya di sini.Mangsa yang menunggang motosikal bersama rakannya, Hanafi b Kadir bertembung dengan sebuah lagi motosikal dari arah bertentangan.Kemalangan yang berlaku jam 11.30 pagi ini menyebabkan mangsa cedera parah dan dikejarkan ke Hospital Muadazam Shah dan disahkan meninggal kemudiannya.

Mangsa yang masih bersekolah di Sekolah Menengah Bandar Tun Razak Keratong berasal dari felda keratong 4.Beliau telah menyertai Unit Amal beberapa tahun yang lalu.Menurut Penyelaras Amal Kawasan saudara Rosdi Yatim yang turut menguruskan jenazah,Azizul seorang yang periang dan sentiasa disenangi oleh rakan-rakannya. Kehilangannya amat dirasai oleh keluarga dan seluruh rakan yang lain.

Timbalan Yang DiPertua Pas Kawasan ,Mazlan Yassin dan Ketua Dewan Pemuda Pas Kawasan Rompin Ustaz Nazri Hj Ahmad turut hadir ke upacara pengebumian di Tanah Pekuburan Islam Keratong 4 pada hari yang sama.Saudara Mazlan mewakili Pas Kawasan merakamkan ucapan takziah ke atas keluarga mangsa dan Unit Amal Rompin amat menghargai sumbangan yang telah diberikan mangsa semasa hayatnya.Sementara itu Hanafi yang mendapat rawatan di hospital dan telah dibenarkan pulang ke rumahnya di Keratong 4.

Baca lagi......

Entah iya entahkan tidak!


Teman pening memikirkan pasal 16 september ni.Pak Lah kata `tidak’ sementara Anwar kata mengikut jadual!.benar atau tidak `gertakan’ Anwar ini sebenarnya menggelabahkan juga pimpinan BN.Dengan aku-janjinya dan penegasan demi penegasan dari Pak Lah sendiri yang BN tidak akan terduduk dengan permainan ini menampakkan ketakutan mereka jika ia menjadi kenyataan.Teman katakan gertakan Anwar kerana hanya dia,orang disekelilingnya dan Allah yang tahu cerita sebenarnya .Pas dan DAP selaku rakan dalam Pakatan hanya dijadikan `sleeping partner’ setakat ini.

Mat sabu

`Yb’ Mat Sabu pada 6 september menegaskan yang beliau dan pimpinan Pas yang lain secara rasminya tidak dimaklumkan Anwar mengenai agenda besar itu.hanya khabar angin yang meniup berita sehingga ke pelusuk negara sedang pimpinan PR yang lain hanya tertanya-tanya.Sedikit komen dari tokoh `muda’ Pas ini menyifatkan ianya “tidak kuat dan berwibawa…sebab dulu kita juga tidak bersetuju dengan dua orang ahli Semangat 46 yang melompat ke UMNO di Kelantan…” Betul jugak pendapat YB nih! Sebab ini bukan seperti yang digambarkan dalam PRU yang lalu apabila rakyat masih memberi kepercayaan kepada BN walapun boleh diragui dan amat sedikit majoritinya…Tapi jika perubahan ini boleh menguntungkan Negara dan rakyat macam mana?Teman tinggalkan pada sahabat-sahabat untuk respon.

Anwar

Mengapa sampai tidak boleh diberitahu rakan-rakan PR yang lain agendanya?Jika Pas dalam isu muzakarah bersungguh membuat pendirian dan penjelasan demi solidariti PR mengapa kali ini kita di pandang sepi.Pimpinan Pas yang tidak cepat melatah tetap mengikut rentak anwar dari jauh dalam hal ini.Jika benar berlaku perubahan biarlah ini agenda PR dan bukan agenda Anwar semata-mata.!

Pas

Tahniah ke atas pimpinan pas yang tidak terikut-ikut dengan sesuatu yang belum pasti.Berpijak dibumi nyata lebih baik daripada terheret dalam imajinasi yang belum tahu.Walaupun untuk kesekian kalinya Pas dinafikan peranannya dalam agenda besar sebegini tapi kita masih sabar dan tidak bertindak melulu.Syabas!

Baca lagi......

Sabtu, 06 September 2008

Ramadhan Bulan Utama

Memang benar, bulan Ramadhan adalah bulan yang setiap detik, minit, jam, dan hari-harinya penuh dengan keutamaan. Keutamaan-keutamaan tersebut antara lain :

Pertama: Ramadhan membentuk peribadi Mukmin yang taat secara total kepada Allah SWT dan Rasulullah saw. dalam seluruh perkara yang diperintahkan ataupun yang dilarang-Nya. Tidak ada keraguan di dalam hatinya untuk menjalankan Islam secara kâffah (menyeluruh), baik dalam hal akidah maupun hukum-hukum yang lain seperti: hukum ibadah, makanan, minuman, pakaian, sosial, politik, ekonomi, budaya, pemerintahan, dan sebagainya. Mereka siap untuk mengikuti wahyu Allah SWT yang diturunkan kepada Nabi Muhammad saw. dengan ikhlas dan tawakal.

Kedua: Di aspek lain, pada bulan Ramadhan, Allah SWT menurunkan wahyu berupa al-Quran untuk yang pertama kali. Wahyu inilah yang merupakan sumber hukum untuk dijadikan pemimpin dan panduan kehidupan. Dengan tegas, Allah SWT berfirman:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ

Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk (hudan) bagi manusia, penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu (bayyinat) dan pembeda (furqân) (antara haq dan batil). [TMQ al-Baqarah (2): 185]

Ayat ini menjelaskan, bahwa al-Quran diturunkan oleh Allah SWT sebagai petunjuk bagi umat manusia yang mengimaninya; dalil yang jelas dan tegas bagi mereka yang memahaminya, yang terlepas dari kebatilan dan kesesatan; juga merupakan pembeza antara yang haq dan batil, halal dan haram (Lihat: Tafsîr al-Qur'ân al-'Azhîm, I/269).

Al-Quran bukan kumpulan pengetahuan semata, tetapi juga petunjuk bagi manusia. Al-Quran tidak hanya sekadar dibaca dan dihafalkan saja, melainkan wajib difahami dan diamalkan isinya dalam kehidupan seharian. Nabi saw. dalam berbagai hadisnya menegaskan, bahwa sesiapapun yang berpegang pada al-Quran dan as-Sunnah tidak akan tersesat selama-lamanya. Allah SWT berfirman:

وَمَا ءَاتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا

Apa saja yang diperintahkan oleh Rasul, ambillah; apa saja yang dilarang olehnya, tinggalkanlah! [TMQ al-Hasyr (59): 7]

Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa setiap perintah yang terdapat dalam al-Quran, adalah mutlak harus dilaksanakan, dan setiap larangannya harus ditinggalkan, baik terasa berat maupun terasa ringan. Yang tertanam dalam hati dan fikiran adalah, "Kami mendengar dan kami patuhi!" Alangkah ruginya orang yang memahami al-Quran tetapi tidak mengamalkannya. Demikian juga bagi orang yang sentiasa menyerukan Islam namun tidak menjalankannya. Apalagi bagi orang yang menjadikan al-Quran sebagai 'barang dagangan', suka memutarbelit pemahaman di dalamnya, bahkan mengatakan al-Quran penuh dengan mitos dan buatan Muhammad. Sungguh, orang tersebut bukan hanya orang yang rugi, namun juga dilaknat oleh Allah. Jadi, pada bulan Ramadhan, Allah SWT bukan sekadar memerintahkan kita berpuasa supaya kita bertakwa, tetapi juga menurunkan al-Quran sebagai sumber aturan untuk mencapai ketakwaan .

Ketiga: Allah sungguh Maha Adil, Maha Bijaksana, dan Maha Pengasih, dan Maha Penyayang. Dalam bulan Ramadhan pintu keampunan dibuka oleh Allah seluas-luasnya, syaitan-syaitan dibelenggu agar tidak dapat menggoda manusia untuk berbuat mungkar, pintu-pintu syurga dibuka seluasr-luasnya, dan berbagai kenikmatan Allah dicurahkan. Dalam bulan ini juga terdapat satu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan. Itulah malam Lailatul Qadar. Pada malam tersebut untuk pertama kalinya diturunkan al-Quran kepada Rasulullah saw. sebagai petunjuk hidup bagi seluruh umat manusia; bukan hanya bagi kaum Muslim saja, tetapi juga berlaku bagi umat selain Islam. Itulah tanda rahmatan lil 'alamin-nya Islam.

Wahai kaum Muslimin! Bulan Ramadhan adalah bulan untuk melakukan ketaatan kepada Allah. Sudahkah kita mentaati Allah SWT secara kaffah? Ataukah kita masih tetap membiarkan hidup kita diatur oleh hukum- hukum dari aqal dan hawa nafsu kita? Adakah Ramadhan hanya merupakan tempoh menahan lapar dan haus belaka? Wallâhu a'lam bi ash-shawâb.

lilyrizana siri 2...(siri 1)

Baca lagi......

Jumat, 05 September 2008

Ramadhan: Bulan Mengendalikan Hawa Nafsu

Sering kita mengatakan atau mendengar bahwa puasa (shaum) adalah berfungsi untuk menundukkan hawa nafsu buruk kita. Namun, yang dimaksud sekadar menahan nafsu makan dan minum, tidak berbohong, tidak bertengkar atau aktiviti lain yang bersifat moral semata- mata. Sekiranya faktanya sedemikian rupa maka sebenarnya telah terjadi penyempitan makna dari menundukkan hawa nafsu itu sendiri. Allah SWT berfirman:

وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحَى

Tiadalah yang diucapkannya itu (al-Quran dan al-Hadist) menurut kemauan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya). [TMQ An-Najm (53): 3-4) ]

Dalam ayat di atas, Allah SWT secara tegas menjelaskan bahwa hawa nafsu dan wahyu saling berbeza. Hawa nafsu adalah segala bentuk dorongan yang berasal dari dalam diri manusia. Oleh karena itu, hawa nafsu tidak hanya terbatas pada aspek moral sahaja, melainkan meliputi seluruh dorongan ada dalam diri manusia yang terwujud dalam seluruh aktiviti. Sebaliknya, wahyu adalah sesuatu yang diwahyukan oleh Allah kepada Rasulullah saw. berupa perintah dan larangan. Wahyu ini yang harus mengendalikan hawa nafsu manusia. Jika hawa nafsu manusia tidak dibimbing wahyu, ia akan cenderung pada keburukan.

Oleh itu, ketika bulan Ramadhan dikatakan sebagai bulan menundukkan hawa nafsu, maka yang seharusnya terbayang dalam fikiran kita adalah kita mencampakkan dan membuang jauh-jauh seluruh aktiviti yang dilarang oleh Allah SWT. Selain kita meninggalkan aktiviti menyakiti orang lain, kita juga harus meninggalkan amalan-amalan apatah lagi mempropagandakan sekularisma, pluralisma, feminisma, kapitalisma, pornografi, dan fahaman- fahaman sesat lainnya; kita juga harus menghentikan kezaliman terhadap rakyat seperti menaikkan harga minyak yang sepatutnya hak rakyat ini diurus menurut hukum syarak; kita juga harus meninggalkan aktiviti menghalang atau bahkan memfitnah agama dan tajassus (memata-matai) serta menghalang pendakwah Islam.

Kita juga mesti berusaha untuk tidak melakukan transaksi riba, bermuamalah secara kapitalis, berpolitik Maciaveli, bernegara tanpa undang-undang yang dilandasi al-Quran dan Hadis, mempertahankan sistem aturan manusia, berinteraksi dalam masyarakat tanpa disandarkan kepada sistem sosial kemasyarakatan yang Islamik, serta menjalani seluruh kehidupan tanpa syariat Islam. Semua itu mesti kita tinggalkan sebagaimana kita berusaha untuk meninggalkan sifat iri, dengki, sombong, takabur dan seluruh sifat buruk lainnya.

Seterusnya kita harus mengiatkan diri dan bersemangat untuk bersama-sama, tolong- menolong, dan terlibat aktif dalam menjalankan dakwah; menyeru penguasa yang zalim untuk bersegera menerapkan syariat Islam; menyeru masyarakat untuk bersegera terikat dengan syariah, tetapi bukan sebaliknya. Rakyat dinasihati supaya sabar menghadapi kesulitan hidup, sementara penguasa yang menyebabkan kesulitan hidup rakyatnya malah dibiarkan. Ramadhan mewajibkan kaum Muslim terikat dengan aturan Allah SWT, sebagaimana firman-Nya:

وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ اْلإِسْلاَمِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي اْلآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Siapa saja yang menjadikan selain Islam sebagai dîn (agama, sistem hidup) maka tidak akan diterima apapun darinya serta dia di akhirat termasuk orang yang rugi. [TMQ Ali Imran (3): 85]
Allah SWT juga berfirman:

أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ

Apakah hukum Jahiliah yang mereka kehendaki. Siapakah yang lebih baik hukumnya daripada Allah? [QS al-Maidah (5): 50]

Dari dua ayat di atas tampak jelas bahwa kita diminta untuk berhukum pada apa saja yang telah disyariatkan oleh Allah SWT melalui al-Quran dan Hadis; bukan sebahagian sahaja, tetapi seluruhnya. Itulah hakikat sebenarnya dari usaha untuk menundukkan hawa nafsu. Apabila kita telah mampu menundukkan hawa nafsu sebagai hasil dari puasa kita, kita akan menjadi (insyaAllah) manusia yang benar-benar bertakwa, sebagaimana firman Allah:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kalian berpuasa sebagaimana puasa itu diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kalian bertaqwa. [TMQ Al-Baqarah (2) 183]

siri 1 oleh lilyrizana ismail

Baca lagi......

Kamis, 04 September 2008

BN yang sedang nazak!

Jika BN itu boleh diumpamakan seperti seorang manusia nyatalah manusia itu kini sedang nazak di ambang maut.Usia seawal 50 an bukanlah terlalu tua namun disebabkan `cara hidup’ yang tidak sihat berbagai penyakit membarah hingga ke urat-sendinya.Rasuah,politik wang dan salahguna kuasa semakin kronik.Jika 20 tahun lepas mereka boleh lagi dirawat sebagai pesakit luar kini tidak lagi.Mereka barangkali sekali lagi memerlukan `jantung ‘baru untuk terus hidup!Jantung peninggalan Tun menjelang PRU 2004 dulu nyata bertahan sekejap saja dengan konsep hadharinya.2008 dipukul pula oleh rakyat.

Mengapa Tun kini merayu-rayu kepada ahli UMNO agar menyelamatkan UMNO `as while as’ menyelamatkan negara dari tangan yang beliau lantik sendiri.(Mstar)“ Gerakan bercakap tentang meninggalkan BN. MCA agak senyap tetapi pimpinannya yang sebelum ini menyokong Abdullah walau apa pun terjadi, kini sudah undur daripada menjadi pemimpin.”Apakah beliau fikir jika Pak Lah berundur Najib boleh menyelamatkan UMNO dari kehancuran?Apakah najib boleh menjadi `jantung’ baru dan menyambung hayat UMNO?Tidak!Jika satu organ yang rosak boleh dipotong bagi menyelamatkan seluruh badan,tapi UMNO sudah mereput hingga ke akar umbi.Jika dimesyuarat cawanganpun kerusi berterbangan apatah lagi diperingkat atasan.Pelik! apalagi yang diharapkan Tun dari UMNO .Adakah kerana sayangnya beliau pada UMNO hingga beliau tidak nampak ada parti lain yang boleh mengambil-alih fungsinya.?

Kerisauan Tun ini sebenarnya bersebab.16 september yang dijanjikan Anwar semakin hampir sementelah pelbagai peristiwa akhir-akhir ini seakan menjurus kepada berlakunya perubahan drastik dalam politik negara.Keengganan sebahagian MP Sabah dan Sarawak memeterai Akujanji,desas-desus ada parti komponen yang bakal beralih arah,insiden ketua Bahagian UMNO di Pulau Pinang,belanjawan gula-gula buat rakyat dan kemurahan hati kerajaan ingin menurunkan harga minyak buat kali kedua dalam masa sebulan seakan ada sorong tarik antara kerajaan dengan PR.

Pak Lah seakan cuba memujuk hati rakyat agar tidak bersetuju dengan peralihan ini.Dengan alasan BN mendapat mandat daripada rakyat dalam pilihanraya yang lalu bukanlah dalih terbaik.Ada pihak berpendapat jika tidak kerana peggunaan media dan jentera kerajaan yang keterlaluan BN sudah lama berkubur dalam PRU Mac lalu.

Tok Guru Nik Aziz Mursyidul Am Pas menyifatkan perubahan yang bakal berlaku itu bukan kerana faktor 16 September semata-mata, sebaliknya kerana dasar dan pemikiran pemimpin BN yang ada hari ini perlu diubah. "Itu yang saya yakin, kami berjuang dah berpuluh tahun nak ubah dasar negara dan pemikiran rakyat khususnya supaya menerima pentadbiran berasaskan Islam. "Isu 16 September hanyalah masalah teknikal sahaja, jadi saya serahkan kepada mereka yang terbabit,".

Setiap yang hidup pasti akan mati begitu juga setiap yang bermula pasti akan berakhir dan UMNO tidak terkecuali daripada hukum alam ini.Antibodi `sekular’ mereka yang sudah luput tarikh gagal menjadi vaksin kepada kebangkitan rakyat yang mahukan perubahan ke arah Malaysia baru yang lebih adil amanah.

Baca lagi......

Selasa, 02 September 2008

UMNO lemah kerana kita kuat?


Muktamar sudah berlalu.Seharusnya segala kemusykilan yang samar terjawab dengan proses muhasabah yang panjang dan memenatkan itu.Barangkali para perwakilan dan pemerhati kini sudah ada yang terlupa intipati penting yang dibincangkan tempohari.Apakah para perwakilan yang balik ke kawasan sekadar mencampakkan segala minit dan kertas kerja ke dinding menunggu buruk atau terus menjalankan gerakerja sejajar dengan kehendak parti hanya Allah yang tahu.Besar manfaatnya jika kita berjaya mengadaptasikan segala resolusi dan perancangan rentetan muktamar itu bagi memperkasakan jemaah.

Kita kena terus bekerja daripada sekarang jika ingin memenangi hati rakyat.Janganlah kita fikir UMNO itu berada dalam kondisi terburuk sepanjang kewujudan mereka maka kita lalai melaksanakan amanah parti.Jangan!walaupun mereka kita lihat lemah tapi mereka masih punya segala jentera kerajaan dan media yang boleh dimanipulasikan bila-bila masa untuk memulihkan imej mereka.Itulah `lampu ajaib' mereka yang tidak ada pada kita.

Saya secara peribadi saya tidak yakin kita boleh menang besar dalam PRU ke 13 akan datang jika kita berpegang semata-mata pada kekuatan yang kita ada.Kekuatan gerakerja kita masih dalam peratusan yang amat kecil jika dibandingkan dengan kelengkapan UMNO dan BN.Mereka boleh bergerak dari jauh tanpa perlu turun ke padang bertemu rakyat dengan kelebihan yang mereka ada.


Tapi tidak kita.Kita mesti turun padang dan bertemu dengan setiap rakyat.Melunakkan jiwa masyarakat yang barangkali asing(melayu terutamanya?) dengan Negara Islam memang sukar.Fahaman sekular yang sudah sebati itu barangkali boleh dikikis dengan akhlak dan pendekatan yang bijak para da'i yang tidak boleh berputus asa.Jika Nabi S.A.W tidak berputus asa dalam berdakwah pada seorang Yahudi apatah lagi kita yang hanya perlu memujuk hati orang Melayu yang sudah terkenal dengan lembut hatinya.

Kita kini berada dalam posisi terbaik untuk membuat lonjakan dalam memenangi hati rakyat.YB-YB kita juga perlu memainkan peranan yang besar.Tunjukkan contoh yang menarik bagaimana kepimpinan di bawah payung Islam yang adil,amanah dan tidak sekali-kali meminggirkan bangsa dan agama lain.Jika Umar Ibnu Khattab pernah memikul sendiri guni gandum di belakangnya demi rakyat biarlah pimpinan kita juga begitu.Pemimpin tidak perlu bermewah-mewah(sekadar ingat-mengingati) di saat rakyat kebanyakan perit untuk mendapatkan sesuap nasi.


Bimbang juga apabila kita asyik kepada kejatuhan orang lain dalam masa yang sama kita tidaklah sekuat mana.Jika gerakerja kita sekadar berada 35-40% dari yang sepatutnya bermakna masih banyak kelemahan yang perlu diperbaiki.

Kemenangan `besar' kita dalam PRU yang lalu bukanlah tiket untuk kita selesa dalam ruang yang kian bingit dalam politik negara.Pengundi kita boleh berubah bila-bila masa jika dirasakan kita sudah berpuashati dan mengendurkan gerakerja.Pas sudah ada trademark dan kekuatan sendiri dan kekuatan yang ada itulah yang perlu digembeleng sehingga rakyat melihat Pas sebagai parti yang sentiasa bersedia mentadbir negara.

Baca lagi......

Senin, 01 September 2008

Ramadhan bukan pesta berbelanja!

Sudah menjadi lumrah umat Islam di Malaysia kedatangan ramadhan disambut meriah dengan pengisian di masjid-masjid dan surau.Bagi yang jarang nampak di surau pun akan muncul seolah Terawih di surau itu yang ditunggu-tunggu.Itu satu perkembangan yang amat baik dan wajar diteruskan dibulan-bulan yang lain.

Tapi bukan di masjid dan surau saja yang meriah,di bazaar ramadhan tidak kurang hebatnya.Bagi peniaga barangkali ini peluang untuk menambah wang saku untuk keluarga.Eloklah tu.Bagi pembeli pula mungkin ingin mempelbagaikan sedikit juadah untuk berbuka,tak apalah.Namun apa yang penting bagi kita janganlah berlebihan dalam berbelanja.Tidak perlulah sampai lima atau enam jenis juadah yang dibeli untuk berbuka.Yang kebiasaannya akan banyak tersisa dan berlaku pembaziran.

Ramadhan adalah bulan tarbiyyah
bukan untuk menurut kehendak nafsu dalam berbelanja semata-mata kerana kita mampu.Cubalah kita fikir golongan fakir dan miskin yang barangkali tidak mampu untuk mendapatkan juadah sehebat kita setiap kali berbuka atau dihari-hari yang lain.Perlulah kita menginsafi agar kita saling bantu-membantu pada yang kurang mampu dalam hidup ini.

Kadang-kadang dalam masyrakat kita ini ataupun jiran-jiran kita sendiri sukar untuk meneruskan hidup kerana pada zahirnya mereka tenang dan ceria tapi dihati hanya Allah yang tahu.Mereka hanya boleh memandang orang lain berbelanja sedang mereka hidup sekadar mampu.

Itulah pentingnya kita mengambil berat pada jiran tetangga atau orang lain dan menyelami kesukaran mereka di bulan yang mulia ini.Rapatkan ukhwah sesama kita,cari dan bantulah saudara kita yang memerlukan daripada kita berbelanja mewah di bazaar ramadhan!

Selamat berpuasa!

Baca lagi......

Jumat, 29 Agustus 2008

Belanjawan `Korporat'!

PM dengan bangganya telah membentangkan perancangan belanjawan bagi tahun depan semalam.Ramai yang menganggap bajet ini lebih kepada cubaan untuk memulihkan reputasi BN yang di`pukul' teruk oleh rakyat dalam PRU yang lalu dan ada juga yang menganggap ini cubaan untuk memujuk hati rakyat di Sabah dan Sarawak yang telah mula celik kepada keadaan politik negara.

Walaupun bajet ini lebih baik dapada tahun-tahun yang sudah namun masih ada golongan rakyat di bawah yang ketinggalan untuk dibela kerajaan.Pekerja swasta,petani,penoreh getah dan orang yang bekerja sendiri contohnya masih ketinggalan jauh dari perhatian kerajaan.

Jika golongan berpendapatan sederhana dan pekerja kerajaan boleh menarik nafas lega seketika tapi bagi penoreh getah dan pekerja buruh mereka hanya mampu melopong melihat angka `besar' yang dibajetkan.Tidak ada mekanisma dalam bajet ini boleh menaikkan taraf hidup mereka secara langsung.Padahal golongan inilah yang membanting tulang empat kerat dalam menjana ekonomi negara malah golongan inilah yang banyak memberi undi kepada BN dalam PRU yang lalu.

Buruh kontrak,tukang rumah,pencari rotan dan orang asli yang hidup dengan pendapatan yang tidak menentu hanya dapat pengecualian bayaran bil elektrik jika penggunaan dibawah RM20 sebulan?Itu saja?Manakah ruang yang disediakan untuk membawa keluar golongan ini daripada paras kemiskinan padahal jutaan ringgit boleh dibelanjakan untuk golongan korporat yang berpendapatan tinggi dan sederhana?

Jika kerajaan boleh memperuntukkan 35 billion untuk menambah baik pengangkutan awam yang kebetulannya PM sendiri merasai susahnya menggunakan perkhidmatan awam di Malaysia barangkali PM juga perlu menoreh getah atau menjadi buruh kontrak untuk merasai sukarnya mereka ini mencari sesuap nasi.Alangkah sedihnya mereka apabila kewujudan mereka seolah-olah tidak dipeduli dan diambilkira dalam belanjawan negara.Begitu juga dengan nasib peneroka-peneroka di felda yang hanya bergantung hidup pada harga sawit dan getah semata-mata.Majoritinya melayu dan BN lah `kononnya' pejuang Melayu.


Kita tidak nampak baiknya belanjawan ini untuk rakyat di kampung-kampung dan yang berkerja sendiri.Walaupun ada diperuntukkan `sedikit' tempias untuk mereka namun apa benarkah peruntukkan ini sampai kepada mereka di bawah atau akan berlaku ketirisan dalam pembahagian kekayaan negara?Benarlah kata orang agaknya, yang di atas hanya nampak apa
yang ada di sekelilingnya saja dan rabun matanya untuk menunduk ke bawah kerana terlalu tinggi di puncak kuasa.

Baca lagi......

Kamis, 28 Agustus 2008

Ogos dan peristiwa

Merdeka!

Sedar tak sedar kita sudah ke penghujung ogos 2008.Ogos pada tradisinya kita rayakan sebagai bulan kemerdekaan tapi pada tahun ini kelihatan agak suram promosinya.Amat jarang sekali kita melihat premis dan kenderaan mengibarkan jalur gemilang seperti tahun-tahun yang sudah.Apakah ini tanda rakyat sudah hilang semangat patriotik dalam jiwa mereka?Tidak!Semangat cintakan kemerdekaan dan sayangkan negara sentiasa membuak-buak di sanubari setiap rakyat Malaysia.Melayu,Cina,India dan lain-lain bangsa pantas mengakui Malaysialah tanah tumpah darah dan ketaatan mereka.Lantas mengapa sambutan kali ini masih kelihatan suram?

Sebenarnya kita sendirilah yang terlalu sibuk sehingga melupakan kepada kerja-kerja promosi untuk kita menyambut kemerdekaan dengan gemilang.TV dan Radio juga amat kurang dalam membuat publisiti kerana ruang siaran yang ada banyak diperuntukkan kepada isu-isu yang bertimbun menanti jawaban dan paling tidakpun mereka lebih rela menyiarkan rancangan hiburan daripada mempromosikan sambutan kemerdekaan.

Permatang Pauh

Pilihanraya sudah,menang pun sudah.Kerja-kerja kini sudah tentulah menjurus kepada pengisian kemenangan yang sangat didahagakan rakyat.Anwar yang sinonim dengan agenda reformasinya baru saja mengangkat sumpah sebagai MP dan barangkali memerlukan sedikit masa untuk mengulangkaji dan memanaskan enjin perjuangannya akibat terlalu lama direhatkan di sungai buluh dan terpinggir daripada arus siasah negara.Rakyat perlulah memberi kepercayaan kepadanya dan berdoa kemenangan dan kuasa tidak menjadikan beliau seorang angkuh dan terlupa kepada kebesaran Allah.

BN

Panik! Itulah gambaran terbaik yang dapat menggambarkan keadaan mereka sekarang.Bukan batang tubuh Anwar yang ditakutkan tapi rakyat yang bangkit di belakangnya.Sesak,jelak dan bosan dengan keadaan ekonomi yang tidak mesra,politik yang asyik berpolitik dan pimpinan yang ketandusan idea untuk memerintah rakyat mula beralih arah ke Pakatan Rakyat sebagai alternatif.

MP dari sabah dan Sarawak terpaksa membuat aku janji ekoran `rumor’ yang mereka akan melompat parti dan bersama PR.BN yang semakin didesak ke birai tebing terpaksa menggunakan apa saja talian hayat asalkan tidak jatuh ke gaung sejarah tempat persemadian sisa politik yang sudah tidak releven!

Najib dan Ali

Tok Najib dalam kelu mengharapkan anwar akan menyumbang kepada amalan demokrasi seolah-olah beliaulah sifu politik yang tulen.Al-maklum Anwar sajalah rintangan terakhir yang menghalangnya ke Putrajaya!Ali Rustam pula mengatakan negara akan huru-hara jika Anwar menjadi PM!?Sayang,duduk di puncak kuasa tapi mengunakan momok murahan untuk memperdaya rakyat.Jadi-jadilah..!Patutlah Muhyiddin sarankan agar BN perlu dijenamakan semula.

PM dan Budget

Dengar cerita esok PM akan membentangkan budget baru yang menjurus kepada merangsangkan ekonomi.Eloklah tu.Yang pastinya kuasa beli rakyat kini semakin menurun.Rakyat berfikir dua kali untuk berbelanja kerana dengan pendapatan yang sedikit terpaksa menanggung keluarga dan menangani kos barangan yang kian meningkat.Yang penting bentanglah budget yang faedahnya sampai terus kepada rakyat tidak tersekat di tengah jalan.

PAS

Pas always relevent! Di mana ceruk lagi di negara ini yang belum mendengar khabar gembira yang dibawa PAS? Rakyat semakin faham.Pas kini semakin diyakini masyarakat sama ada Islam dan bukan Islam.That’s a good sign.

Kelab Penyokong PAS

Sesuatu yang tidak pernah dijangkakan satu masa dulu yang golongan bukan Islam akan bersama-sama Pas untuk memperjuangkan kesyumulan Islam.Mereka percaya dalam Islam itu sendiri telah ada satu sistem yang `perfect’ cuma menunggu masa untuk dijelmakan dalam politik demokrasi di negara kita.Mereka tergoda kepada Pas kerana prinsip perjuangan yang jelas dan Islam sentiasa berlaku adil kepada semua kaum.PAS FOR ALL.!

Maya Karin

Dengar cerita nak kawin.Baguslah tu.Kami doakan kebahagian yang berpanjangan.Moga-moga tidak seperti sesetengan artis yang kawinnya `grand’ tapi tidak berpanjangan.Jadikanlah alam rumah-tangga sebagai platform untuk mencari bahagia hakiki dunia dan akhirat.Selamat pengantin Baru!

Ramadhan

Subhanallah! Ramadhan datang lagi.”kumengharapkan ramadhan kali ini penuh makna..agar dapat kulalui dengan sempurna..” lagu Man Bai,bagus lagu tu.

Bulan yang menjadi kerinduan Nabi dan para sahabat kerana berkahnya.Begitulah juga kita hendaknya.Jadikan ramadhan ini fasa untuk kita mentarbiyyah diri dan keluarga kepada satu anjakan yang lebih baik dalam ibadat dan kecintaan kepada Allah!Fahamkan diri kita yang nikmat Islam yang diturunkan Allah ini luas dan meliputi cara hidup.Islam tidak betah di surau dan masjid semata-mata tapi perlu diresapi hingga ke dalam keluarga,masyarakat,kedai kopi,parlimen,waima ke Putrajaya!


Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak dan hayatilah kedatangannya.Allah Akbar!


jinbukitridan

Baca lagi......

PAS yang sentiasa releven!

Pilihanraya sudah,menangpun sudah.Tumpuan rakyat kini sudah tentu kepada Dato' Seri Anwar dengan agenda perubahannya.Dengan kepulangannya ke Parlimen yang direstui rakyat barangkali banyak isu reformasi yang diperjuangkan diperingkat awal kebangkitan rakyat dapat di ketengahkan kini.Pas dengan lebih 3000 ahlinya yang terlibat secara langsung sudah tentu berpuashati dengan kemenangan rakyat ini.

Cuma ramai yang bertanya dengan saya terutama ahli UMNO mengapa Pas begitu beria-ia berkempen dan berkampung bagi mengusahakan kemenangan kepada PKR ini.Saya sebagai ahli biasa sudah tentu tidak layak untuk menjawab pertanyaan `sinis' sebegini cuma sebagai ahli menjawablah juga sedikit sebanyak persoalan sahabat-sahabat itu.

"Pas mengambil pendekatan mengeratkan lagi kerjasama dengan sahabat-sahabat Pakatan Rakyat walaupun dalam muktamar baru-baru ini ada suara-suara `kecil' yang mengharap kerjasama ini dikaji semula kerana kurang menguntungkan Pas sendiri.Kerjasama dengan PKR dan DAP sebenarnya lebih baik daripada kita berbaik dengan pihak yang langsung tidak boleh berkompromi dengan dasar dan matlamat perjuangan kita.Sebaliknya dengan Pakatan Rakyat masih kelihatan ada ruang untuk kita `bertahaluf siasi' dan mencari titik pertemuan yang serasi. Pas sekali lagi membuktikan yang mereka bukanlah parti ekstrim atau jumud dengan pendekatan yang tidak fleksibel.Selagi mana rakan-rakan PR menghormati dasar dan perjuangan kita selagi itulah gabungan ini wajar dipereratkan dan semangat solidariti itulah yang
ditunjukkan dalam kempen pilihanraya kecil Permatang Pauh itu"..Sahabat saya itu mengangguk tanda faham dan bersetuju.

Ironisnya ramai orang di luar sana yang masih menganggap Pas itu sama seperti parti nasional yang lain.Akal mereka masih gagal menerima kenyataan yang ada parti yang benar-benar tulus dan ikhlas berjuang berpandukan Al-Quran dan Sunnah dalam memperjuangkan negara dan membela nasib rakyat!.Pimpinan Pas sama ada daripada Majlis Syura,Mursyidul Am,Presiden, pimpinan pusat hinggalah ke cawangan semuanya lahir dari proses tarbiyyah yang panjang dan berkesan.

Itulah uniknya Pas.Apabila matlamat parti dan jemaah menjadi keutamaan,kepentingan peribadi diketepikan.Tidak ada ruang untuk mana-mana pimpinan atau individu berjuang untuk kepentingan peribadi jika halal,haram,dosa dan pahala menjadi pedoman.Rakyat perlu terus dihidangkan dengan menu perjuangan yang sebegini agar iklim politik negara yang kian berjerubu dapat digantikan dengan sebuah kerajaan yang adil,amanah dan diberkati Allah.

jinbukitridan

Baca lagi......

Selasa, 26 Agustus 2008

Baca lagi......

Siaran dari Permatang Pauh!

Pilihanraya kecil Permatang Pauh sudah berakhir tepar jam 5 petang ini.Sekarang para penyokong PR bersesak-sesak di pintu pagar tempat pembuangan undid an berjaya mengawal keadaan.Pihak keselamatan amat bekerjasama.Di Yayasan Aman,Bilik Gerakan utama PR bagi PRK Permatang Pauh ini juga mula dibanjiri penyokong yang tidak sabar-sabar mengikuti perkembangan terkini.

Hari ini Permatang Pauh mencatat sejarah apabila jentera pilihanraya PR bekerjasama dengan baik sekali mengawal keadaan.Melayu,Cina dan India bersatu hati dengan sorakan takbir,reformasi dan makkal sakti.Ini perkembangan yang amat mengggalakkan bagi politik Negara.Perjuangan assabiyah bakal diambil alih oleh perjuangan rakyat yang ditunjangi PR.

Di peti undi Penanti cuaca cerah di awal pagi memberikan kesempatan kepada orang ramai membuang undi sejak pusat mengundi dibuka sejak 8 pagi lagi.Pondok panas PR dan BN berebut-rebut memenangi hati pengundi.Najib dan Ali rustam yang melawat peti undi ini disambut dengan nyanyian `merdu’ oleh penyokongnya sementara orang ramai yang lain hanya menyorak mereka dengan minyak naik dan sebagainya.Tanpa menunggu lebih lama akibat ke`panas’an agaknya cepat-cepat mereka beredar.

Hujan menjelang tengahari tidak menghalang perayu undi dari PR untuk bertahan sementara dipondok panas BN keadaan mula lengang apabila ramai yang lari berteduh.

Menjelang petang jam 3 petang pondok panas BN disini mula diambil-alih oleh petugas PR apabila petugas BN yang terdiri daripada puteri dan pemuda meninggalkan post mereka.Mungkin mereka sudah kepenatan setelah dijamu nasi bungkus ditengaharinya.

Pihak keselamatan sehingga jam 6 petang ini berjaya mengawal keadaan dengan baik sekali.Tidak ada sebarang provokasi sama ada dari BN mahupun PR di peti undi ini hari ini.

6.13 petang! Yayasan Aman semakin sesak dengan petugas PR.Bertukar-tukar cerita dan merehatkan badan seketika sambil menuggu keputusan.

Tahniah kepada petugas kita yang terdiri daripada pelbagai kaum yang berjuang menuntut perubahan dalam politik Negara pada hari ini.(dengar depa dok nyanyi lagu hepi besday pulak tu)


* terkini jam 6.55 petang PR sudah memenangi beberapa saluran di tiap peti undi.

jinbukitridan

Baca lagi......

Minggu, 24 Agustus 2008

Rakyat akan tunjukkan jalan keluar kepada UMNO di Permatang Pauh!

Kempen di Permatang Pauh terus rancak.Penulis yang kini berada di Permatang Pauh dimaklumkan kedudukan terkini Pakatan Rakyat tetap mendahului BN dari segi keberkesanan kempen dan menjadi pilihan utama rakyat.Jika momentum ini dapat diteruskan dalam sehari dua ini tidak mustahil kemenangan PR dapat dikekalkan.

Apa yang paling penting di sini ialah meyakinkan rakyat di Permatang Pauh agar keluar mengundi dan tidak alpa dalam menunaikan tanggungjawab ini.."marilah-mari pergi mengundi,janganlah lupa kewajipan pada negara".

Sebahagian media cuba memerangkap PR dengan membuat analisis yang Anwar akan menang dengan mudah.Ini satu perang saraf sebenarnya yang mana akan mengakibatkan pengundi PR yang mengundi kita selama ini akan menganggap undi mereka tidaklah seberapa diperlukan dengan menganggap kemenangan tetap kepada Anwar Ibrahim!.Ini satu tanggapan yang salah
sebenarnya,jika pengundi kita ramai tidak keluar mengundi kerana desas-desus yang sebegini mana mungkin kemenangan akan berpihak dengan mudah.

Kes yang sebegini pernah berlaku di Pangkalan Pasir yang mana Pas tewas tipis kerana pengundi yang bekerja diluar tidak balik mengundi dengan menyangka kita akan beroleh kemenangan mudah.Para petugas peti undi dan urusan pengundi luar perlu memainkan peranan sebaik mungkin.Pengundian yang dilakukan di hari bekerja sebenarnya boleh mendatangkan keburukan kepada kita jika kita lewa dalam hal ini.

Mengapa Pr perlu menang di Permatang Pauh?


Antara Dalil mengapa Pakatan Rakyat perlu menang di Permatang Pauh!

01. Islam perlu diangkat bukan untuk tempelan,
02. Pakatan bakal mengubah landskap politik negara daripada buruk kepada baik,
03. Pakatan berjuang untuk kesejahteraan dan keselesaan rakyat,
04. Rasuah? Say No to rasuah,
05. kroni? Nahi! Nahi! Kabinahi!
06. mengangkat kembali martabat negara dimata dunia,
07. Jenayah,maksiat,rasuah dan salahguna kuasa berleluasa sekarang dan ianya perlu diubah,
08. Dadah masalah utama belia bakal dibendung ke tahap minima,
09. Hapuskan ISA,
10. Rawatan kesihatan percuma untuk rakyat,
11. pendidikan percuma dan biasiswa dikembalikan,
12. Tol? akan dikaji semula,
13. Minyak? ofcourse turun!(bukan Naik 70sen turun 15sen!).
14. Hubungan antara kaum akan muhibbahkan,
15. Hak bumiputera dan pribumi dikembalikan,
16. Sabah dan Sarawak akan dimajukan setanding dengan negeri-negeri di Semenanjung,
17. Dan banyak lagi dan lagi...!

Fikirlah wahai pengundi Permatang Pauh!
Permatang Pauh bakal mengubah politik malaysia!!

jinbukitridan

Baca lagi......

Sabtu, 23 Agustus 2008

Seminar Infak Wajib.

24 OGOS 2008 ahad-Bertempat di Markaz Pas Desa Teratai satu gerakerja penting parti telah diadakan.Seminar Infak Wajib dilangsungkan hari ini seperti yang dijadualkan.Walaupun baru semalam 23 ogos kebanyakan petugas bergegas ke

Jerantut bagi menghadiri Ijtima' Pilihanraya Pas Pahang namun untuk `letih' dalam perjungan tidak sekali-kali.Setiausaha Pas Kawasan Rompin Ustaz Ramli Awang Ahmat menegaskan Pas perlu terus bergerak dan mengekalkan momentum dari PRU 12 yang lalu demi menjana kemenangan dalam PRU ke 13 yang akan datang.

Yang DiPertua Pas Kawasan,Ustaz Shukri Hj Ahmad sewaktu berucap merasmikan seminar ini menyatakan betapa perlunya ahli dan penyokong membantu menggerakkan jentera parti sama ada dengan harta,tenaga mahupun wang ringgit.Katanya "Lumrah perjuangan yang benar akan menghadapi pelbagai rintangan dan serba kekurangan..."Justeru sokongan dan bantuan dari pelbagai pihak amatlah dialu-alukan.Seminar sebegini bukanlah sesuatu yang baru sebaliknya hanya sekadar `tajdid' atau peringatan kepada para da'i agar menggembeleng seluruh tenaga dan sumber bagi mempercepatkan kemenangan Islam di negara kita.

Seminar ini juga turut menjemput Ustaz Kamaruddin Mahmud exco Dewan Ulama Pas Pahang bagi membentangkan sebahagian kertas kerja.Beliau menekankan agar nabi dan para sahabat dijadikan contoh terbaik bagi para amilin.Menurutnya Infak adalah satu kaedah yang berfungsi penting ke arah membina kekuatan dalam dan luaran bagi sesebuah harakah Islamiyyah. Kekuatan jiwa dan `maaliah' diperlukan dalam kerja-kerja membebaskan ummah dari belenggu jahiliyyah serentak membina sebuah daulah Islamiyyah yang teguh.

Seminar ini berakhir jam 2 petang setelah usai segala agenda dan pembentangan.Timbalan Yang DiPertua Pas Kawasan Ustaz Mazlan Yassin diakhir program menyatakan optimisnya dengan keberkesanan program sebegini dan yakin kemenangan gerakan Islam di Rompin ini bakal menjadi kenyataan dalam masa terdekat.

jinbukitridan

Baca lagi......
kami mengalu-alukan jika ada sahabat yang ingin mengambil sebarang artikel dari blog ini...

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP